Menu sluiten
Close
  • Home
  • Ons aanbod
  • Over ons
  • Projecten
  • Nieuws
  • Contact
Mobile menu
Menu
Stichting opvoeden logo
  • Ons aanbod
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact
Home / Nieuws / Opvoedinformatie Nederland en GroeiGids vormen basis voor Media Ukkie Dagen van Netwerk Mediawijsheid

Opvoedinformatie Nederland en GroeiGids vormen basis voor Media Ukkie Dagen van Netwerk Mediawijsheid

23 maart 2020

Dagelijks betrouwbaar antwoord op prangende mediaopvoedingvraag

Op 27 maart aanstaande beginnen de Media Ukkie Dagen van Netwerk Mediawijsheid. Vanwege de huidige situatie, waarin iedereen privé en/of zakelijk met het coronavirus te maken heeft, richt de campagne zich op verantwoord mediagebruik in deze tijd. De websites met betrouwbare informatie van Opvoedinformatie Nederland (Opvoeden.nl, Mediaopvoeding.nl) en GroeiGids vormen de basis voor de tips die Netwerk Mediawijsheid tijdens de Media Ukkie Dagen verspreidt. Dit gebeurt door middel van zeven prangende vragen die gedurende de campagneweek beantwoord worden. In dit interview licht Floortje Jansen, relatiemanager van Netwerk Mediawijsheid, de samenwerking toe.

Wat is voor de campagneweek de toegevoegde waarde van Opvoeden.nl, Mediaopvoeding.nl en GroeiGids?

,,Uit ons jaarlijkse Iene Miene Media-onderzoek blijkt dat er behoefte is aan concrete handvatten hoe men om kan gaan met media in de opvoeding. De allerkleinsten weten hun weg in de digitale wereld razendsnel te vinden. Dreumesen, peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Maar, mediavaardig maakt nog niet mediawijs. Tijdens de Media Ukkie Dagen vraagt Netwerk Mediawijsheid aandacht van ouders en (professionele) opvoeders voor het belang van mediaopvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar.

De negende editie van de Media Ukkie Dagen vindt dit jaar digitaal plaats van 27 maart tot en met 3 april 2020. Net als voorgaande edities spelen bibliotheken, de kinderopvang, opvoedorganisaties en basisscholen een belangrijke rol tijdens deze dagen. Opvoeden.nl, Mediaopvoeding.nl en de GroeiGids zijn gerenommeerde organisaties als het gaat om gevalideerde informatie. Het was voor ons daarom niet meer dan logisch om de mogelijkheden tot samenwerken te inventariseren bij Opvoedinformatie Nederland. Samen zorgen we ervoor dat jonge gezinnen de weg vinden naar praktische tips en handig materiaal over mediaopvoeding.”

‘Voor veel kinderen is de extra schermtijd thuis een feest, maar als ouder wil je straks ook weer soepel terug naar de ‘gewone’ situatie.’ 

Waarom is gekozen voor de insteek: 7 herkenbare vragen over media en opvoeden?

,,Het zijn ongewone tijden en in veel jonge gezinnen zal er flink gebruik gemaakt worden van media. Jonge kinderen zijn er namelijk dol op. Ze kijken hun favoriete kindertelevisie en bladeren door boekjes. Ze swipen naar filmpjes op internet en spelen spelletjes op de tablet. Voor veel kinderen is de extra schermtijd thuis een feest, maar als ouder wil je straks ook weer soepel terug naar de ‘gewone’ situatie. Hoe kunnen zij in alledaagse én buitengewone tijden omgaan met media binnen de opvoeding? Welke boekjes, films en spelletjes zijn geschikt voor een baby of peuter? Hoe wissel je het leren en spelen af, met en zonder tablet? Waar beleef je als ouder samen met je ukkie plezier aan? In deze tijd kunnen ouders samen met hun kind bewust met media aan de slag gaan. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Om prangende vragen te beantwoorden, zijn we de samenwerking aangegaan met Opvoeden.nl, Mediaopvoeding.nl en de GroeiGids. Op basis van de veelbezochte pagina’s op hun website en de resultaten van het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek 2020 (verschijnt 27 maart a.s.) hebben we zeven herkenbare vragen en antwoorden opgesteld voor ouders en opvoeders als het gaat om opvoeden en media. Bij deze vragen staan ook tips en tools zodat ouders samen met hun kind leuk én veilig aan de slag kunnen gaan. Het thema van de campagne is dan ook: ‘Boek, site, app: samen spelen op het web’. Elke campagnedag vragen we aandacht voor een specifiek onderwerp en de opvoedvraag die daarbij hoort.”

Waarom is het zo belangrijk om ouders naar betrouwbare mediaopvoeding informatie te verwijzen?

,,Voor dreumesen, peuters en kleuters is het heel belangrijk dat het mediagebruik past bij de ontwikkeling van de leeftijd, dat kinderen leren en ontdekken, samen met de ouder, maar natuurlijk ook dat ze geen vervelende ervaringen opdoen met media. Tijdens de Media Ukkie Dagen zijn op de campagnewebsite volop tips en handige links te vinden. Bijvoorbeeld naar Mediaopvoeding.nl, met informatie over schermtijd, handige apps en websites, geschikte inhoud et cetera. Deze informatie helpt bij het gesprek tussen ouder en kind, wat de basis vormt van mediaopvoeding. Handig om te weten: de websites van Opvoedinformatie Nederland hebben een ‘keurmerk’. Dat betekent dat de informatie inhoudelijk is getoetst door verschillende kennisinstituten, praktijkprofessionals en ouders. Ook zorgen zij ervoor dat de informatie steeds wordt aangepast aan de nieuwste wetenschappelijke inzichten.”

Wanneer is de campagneweek voor jullie geslaagd?

,,Vorige week had ik hier een ander antwoord op gegeven: namelijk dat de campagneweek voor een deel al geslaagd zou zijn bij veel bezoek aan de mooie activiteiten die werden georganiseerd door onze netwerkpartners door heel Nederland. Maar veel van de 100+ Media Ukkie Dagen-activiteiten zijn in verband met het coronavirus geannuleerd of uitgesteld. Gelukkig zijn er veel digitale alternatieven. De online bibliotheek blijft open, er is gratis lesmateriaal voor kleuters beschikbaar en er komen lijstjes met mediawijze activiteiten voor ukkies voorbij. Ook de presentatie van het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek naar het mediagebruik van jonge kinderen zal online zijn.

De Media Ukkie Dagen vinden dit jaar dus voor het eerst alleen digitaal plaats. Juist nu zorgen we er samen voor dat jonge gezinnen de weg vinden naar praktische tips en handig materiaal over mediaopvoeding. Op mediaukkiedagen.nl zetten we digitale initiatieven in de spotlight. Ook met jouw organisatie kun je meedoen. Bijvoorbeeld door digitaal hulp te bieden bij veelgestelde vragen en herkenbare opvoed-dilemma’s. Juíst in deze tijd. Samen maken we ouders en opvoeders wegwijs in de kansen en mogelijkheden van media. Als we hier een stapje verder in zijn, zelfs in deze roerige tijd, is de campagneweek voor ons absoluut geslaagd.”

Oproep: Heeft jouw organisatie aanbod zoals tips, een initiatief, programma of dienst over media in de opvoeding van de allerkleinsten? Laat het ons weten via info@mediawijzer.net en haak digitaal aan op de #MUD20. Kijk voor meer informatie op mediaukkiedagen.nl.

Contact

contact@opvoedinformatie.nl

Bezoekadres

Churchilllaan 11
3527 GV Utrecht

Postadres

Postbus 19221
3501 DE Utrecht

Digitale toegankelijkheid

Lees op deze pagina onze toegankelijkheidsverklaring.

Social

Volg ons online!

Twitter LinkedIn
Stichting opvoeden footer logo
© 2023 opvoedinformatie.nl