Ouders delen graag ervaringen over omgaan met de beeldschermtijd van hun kind en zijn ook geïnteresseerd in de positieve effecten van gamen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de conversatiestarters die op de facebookpagina van Mediaopvoeding.nl zijn gepubliceerd. Reacties op de vraag over hoe je de beeldschermtijd van je kind beperkt, waren bijvoorbeeld tips als ‘geen telefoongebruik voor het eten of ‘een slot op de tablet zetten’. De conversatiestarters werden via verschillende platformen gedeeld, zoals facebookpagina’s van de kinderopvang, CJG’s, Ouders Online, opvoedcoaches en onderwijs.
Start zowel on- als offline het gesprek
De conversatiestarters zijn ontwikkeld door Bureau Jeugd en Media en Stichting Opvoeden.nl. Deze prikkelende stellingen, weetjes en vragen helpen ouders om na te denken over wat voor soort mediaopvoeder zij willen zijn. ,,Nog mooier is dat ouders er met elkaar over in gesprek gaan,’’ vertelt Justine Pardoen van Bureau Jeugd en Media. De conversatiestarters zijn zowel digitaal als in kaartvorm verkrijgbaar. Iedere professional kan de stellingen via Facebook, Twitter of website delen en de kaarten gebruiken tijdens gesprekken met ouders. Tijdens de Week van de Mediawijsheid liggen de kaarten onder meer in bibliotheken.
Opvoeden is ook mediaopvoeding
Door eenvoudige vragen te stellen als ‘welke apps vindt jouw kind het leukst?’ worden ouders bewust van mediaopvoeding. Ze stellen zichzelf de vraag: weet ik dat eigenlijk wel? ,,Opvoeden is ook mediaopvoeding,’’ stelt Els Verkerk van Stichting Opvoeden.nl. ,,Daarom staan alle achterliggende tips en adviezen van de conversatiestarters op Opvoeden.nl.’’ Pardoen: ,,Het gaat erom dat ouders bewuste keuzes maken die passen bij hun kind en gezinssituatie.’’ De adviezen op Opvoeden.nl zijn daar helpend bij.
Ouders begin- en eindpunt
Het beschikbare materiaal sluit aan op de belevingswereld van ouders. Bijvoorbeeld met conversatiestarters rondom de hype Pokémon Go, de opkomst van vloggers en Snapchat. Verkerk: ,,Ouders zijn begin- en eindpunt. Daarom volgen we het nieuws, bevragen we ouders en houden we trends bij om passende informatie te verlenen over de onderwerpen waar vragen over zijn.’’
Financiering
Om nog meer ouders te bereiken, is het nodig dat er meer social kanalen, websites, ouderavonden en andere initiatieven benut worden. Dat kost tijd en geld en dat is op dit moment nog niet voldoende beschikbaar. Bovendien zijn de organisaties van plan om de starters en informatie multimediaal aan te bieden, bijvoorbeeld via tijdschriften. De komende tijd gaan Pardoen en Verkerk aan de slag om financierders te vinden. ,,Er is zoveel leuks te delen aan kennis. Dat wordt nu heel toegankelijk gemaakt. We leiden ouders naar informatie toe, die ze zelf in eerste instantie niet zouden opzoeken,’’ aldus Pardoen.
Aan de slag met de conversatiestarters?
De conversatiestarters gebruiken voor je eigen website, facebookpagina of twitteraccount? Op deze pagina vind je kant-en-klare updates. Voor advies op maat kun je contact opnemen via contact@opvoedinformatie.nl of 088- 11 80 200. Ook als je de conversatiestarters in kaartvorm wilt ontvangen. Het gebruik is gratis.