Stagiaire Maxime van der Vliet van Avans Hogeschool over onderzoek opvoedfilmpjes

Stagiaire Maxime van der Vliet van Avans Hogeschool voert bij Opvoedinformatie Nederland onderzoek uit over het gebruik van de opvoedfilmpjes met Fiona door professionals. De filmpjes kunnen voorafgaand of na afloop van een consult naar ouders toegestuurd worden of geplaatst worden op de social mediakanalen, in nieuwsbrieven of op websites van JGZ-organisaties. Gebruik jij de opvoedfilmpjes van Fiona in je werk met ouders en wil je Maxime vertellen over jouw ervaringen? Neem dan contact met ons op! Ook als je tips hebt over hoe het nog beter kan aansluiten op jouw werk als professional.

Allereerst zal ik mij voorstellen, ik ben Maxime van der Vliet. Ik ben 22 jaar oud en studeer momenteel Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) aan Avans Hogeschool te Breda. Via Christa Nieuwboer van het lectoraat, ben ik bij Opvoedinformatie Nederland terecht gekomen. Door middel van het lectoraat wordt nieuwe kennis ontwikkeld voor onderwijs en samenleving door praktijkgericht onderzoek. Het lectoraat van Avans Hogeschool werkt samen met Opvoedinformatie Nederland om online informatie te ontwikkelen en hierbij de validiteit te verbeteren.

Onderzoek naar gebruik betrouwbare opvoedfilmpjes

Vanuit Avans Hogeschool waren er een aantal challenges georganiseerd omtrent online alliantie (zie alinea onderaan), wat natuurlijk een uitdaging voor mij was en waar ik graag aan wilde deelnemen. Sinds februari 2020 ben ik hiermee gestart en onderzoek ik momenteel hoe Opvoedinformatie Nederland de reikwijdte van de opvoedfilmpjes van Fiona onder de jeugdprofessionals kan verbreden. De opvoedfilmpjes zijn ontwikkeld om via beeldmateriaal de valide opvoedinformatie over te dragen aan de ouders. Momenteel worden er 31 pedagogische onderwerpen aan de hand van de opvoedfilmpjes behandeld. Ik vind het onderwerp erg interessant wat maakt dat ik met veel plezier en enthousiasme mijn onderzoek uitvoer. Door de huidige situatie gaat echter mijn onderzoek helaas iets anders dan gepland en zal ik voornamelijk digitaal data verzamelen aan de hand van enquêtes en interviews (indien mogelijk).

Bijdragen aan ondersteuning ouders

Mijn passie voor opvoeden is ontstaan in mijn derde leerjaar. Ik heb toen stage gelopen bij Moeders van Rotterdam waarbij ik kwetsbare (toekomstige) ouders ondersteuning bood op pedagogisch en praktisch gebied. Deze stage heeft veel indruk op mij gemaakt. Voornamelijk de zwangerschap vond ik erg mooi en erg bijzonder om dit van dichtbij mee te maken. Ook kreeg ik voldoening van het ondersteunen van de ouders, en het leveren van een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het kind. De band die je hierbij opbouwt, is erg bijzonder. Ter aansluiting hiervan heb ik de minor ‘Werken in het jeugddomein’ op de Hogeschool Utrecht gevolgd, en deze succesvol afgerond. Ik vond het erg interessant om mij te verdiepen in de doelgroep jeugd, omdat ik naar aanleiding van mijn ervaringen had gemerkt dat ik passie had voor deze doelgroep.
Het is leuk om als stagiaire deel uit te maken van het team van Opvoedinformatie Nederland. Ik vind het belangrijk dat ouders beschikken over betrouwbare opvoedinformatie en hoop dat mijn onderzoek hieraan kan bijdragen.

Dit is Maxime

In mijn vrije tijd werk ik bij ICI Paris XL, waar ik het erg naar mijn zin heb. Beauty en fashion zijn mijn passie waar ik mij veel mee bezig houdt, naast school. Ook vind ik muziek luisteren en reizen erg leuk. Ik maak graag stedentrips met mijn vriend. Hiernaast vind ik mijn vriend, vrienden en familie erg belangrijk. Ik vind het fijn om tijd met hen door te brengen en ben dan ook gek op mijn neefje en nichtje. Per juni/juli zal ik gaan samenwonen met mijn vriend, waar ik erg naar uit kijk.

Het Thematisch Lerend Netwerk van het Expertisecentrum Caring Society

Een thematisch lerend netwerk is een netwerk van professionals in zorg, welzijn en/of onderwijs, de cliënten/burgers voor wie zij werken, onderzoekers uit lectoraten en studenten van Avans Hogeschool. In vijf maanden gaan zij, in de concrete context van het werk, een concrete challenge aan binnen het thema van het netwerk. Een challenge is een leerparcours van 5 maanden voor zowel aankomende als werkende professionals. Studenten nemen opdrachten aan vanuit het werkveld. Een docent-onderzoeker of lector vanuit Avans Hogeschool ondersteunt het thematisch lerend netwerk en brengt inhoudelijke kennis uit onderzoek in, waardoor het leren verdiept wordt. Een challenge is een kleine veranderopgave: een pilot of een experiment in de alledaagse praktijk. Door langer mee te doen met het netwerk kan ook een grotere verandervraag worden aangepakt. Dat biedt kansen voor vernieuwing en verbetering. Transformatievragen worden in een thematisch lerend netwerk in korte cycli opgedeeld en geconcretiseerd. In het netwerk is ruimte voor individuele praktijkprofessionals, voorlopers/innovatiemedewerkers, een heel team en ook voor beleidsmakers, bestuurders en beslissers én burgers/cliënten. Want in veranderingen spelen zij allen een rol. Zij spreken samen af welke rol zij spelen in het netwerk. Deelname aan een thematisch lerend netwerk is gratis.

Facilitator van het Leernetwerk Online alliantie is Christa Nieuwboer, Lector Jeugd, Gezin & Samenleving bij Avans Hogeschool. Christa is in 2014 gepromoveerd op het onderwerp Online Opvoedingsondersteuning en ontwikkelde trainingen op het gebied van online hulpverlening.

In dit netwerk gaan professionals challenges aan op het gebied van online communiceren met hun doelgroepen. Online communicatie kan allerlei vormen aannemen: informeren, adviseren, coachen of hulp verlenen. Dit kan bovendien met verschillende media: denk aan webpagina’s, chatten, vraagbaak, beeldbellen of forums. Centraal thema van het netwerk is online alliantie. Alliantie is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle hulp- en zorgverlening. Het gaat daarbij onder andere om begrip, respect, sensitiviteit, betrouwbaarheid, aanmoediging, het overeenkomen van doelen en samenwerking in de aanpak. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers een goede alliantie ervaren, als de online communicatie goed wordt ingezet. Ken je de elementen van deze inzet? Kun je ze toepassen? Wat vraagt dit van je? Benut jouw organisatie alle voordelen van online communicatie? Welke valkuilen en dilemma’s zijn er nog? Welke challenge ga je de komende maanden aan?